Belinda en Eric in Nieuw Zeeland

Een goed begin is het halve werk..

Hallo, hallo,

Hier ons allereerste verhaaltje vanaf de andere kant van de wereld! Op 3 november namen we met moeite afscheid van onze ouders en broer en zussen en Paul Jansen, nadat we eerst nog even lekker met z`n allen hadden gegeten. Na een vliegreis van ruim 25 uur, met tussenstop van 3,5 uur in Hong Kong, kwamen we eindelijk in Auckland aan. Gelukkig was zowel de vlucht met de KLM als met Air New Zealand erg goed, waarvan de laatste verreweg het allerbeste 'flight safety instruction' filmpje ooit heeft. Op you-tube schijn je hem ook te kunnen zien en snap je waarom! Aangekomen in het land van de hobbits en de kiwis werd onze bagage eerst zorgvuldig gecheckt op 'bio-hazards' en werd Erics stethoscoop nog maar eens grondig ontsmet (die van Belinda bleek al schoon genoeg :-)) alvorens we in het land werden toegelaten. Op het vliegveld wachtte Mark, een kennis van UZSC van Eric, ons op. Door hem werden we bij ons hostel afgezet, super relaxed! Daar een lekkere douche genomen en toch maar even een uurtje geslapen, want we waren helemaal kapot. Dat bleek geen goed idee.. Na gedurende 2 dagen maar 5 uur te hebben geslapen is het toch lastig om dan slechts een uurtje te gaan liggen. Uiteindelijk konden we ons toch uit ons bed slepen en zijn we naar het centrum van Auckland gelopen waar we vlak bij zitten. Daar een NZ telefoonkaart gekocht en in de haven op een bankje in de zon op Mark gewacht. Met hem hebben we in de haven geproost op onze aankomst en lekkere 'fish and chips' gegeten bij de visafslag. Daarna dan toch echt maar onze bedjes opgezocht.

Na een lekkere lange nacht eerst in het hostel e.e.a. uitgezocht/opgezocht en gemaild alvorens we een middagje door Auckland zijn gaan slenteren. Auckland is een bruisende, erg internationale stad. Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het hier eten; thais, chinees, japans, vietnamees, libanees, turks, marrokaans, etc. De stad is daarnaast ook erg groen; veel parken en tussen alle flatgebouwen en wolkenkrabbers in het centrum ook veel bomen en strookjes gras. Ons hostel ligt in Freemans Bay, een wijk net buiten het centrum, met veel typisch Nieuw-Zeelandse houten huisjes. Vlakbij ligt ook Ponsonby waar het barst van de leuke cafeetjes en restaurantjes. In de avond nam Mark ons mee naar mount Eden waar je een mooi uitzicht over de stad hebt en daarna naar Devonport waarvandaan je aan de andere kant van de haven over Auckland uitkijkt. Daar hebben we maar eens het lokale bier geprobeerd in een bar.

Woensdag en donderdag waren onze auto zoekdagen. Met de auto van Mark, die we mochten lenen, zijn we heel Auckland (en alle buitenwijken) doorgecrosst om dealers, veilingen en mensen thuis langs te gaan. Al met al zo`n 7 auto`s bekeken, uiteindelijk (via een soort dealer) geboden op de voor ons beste auto en deze kregen we voor onze geboden prijs mee! Waren we uiteraard erg blij mee! Nu zijn we dus de trotse bezitters van een Toyota Estima Lucida. Helaas ging het betalen wat minder soepel (ivm pinpaslimieten) en konden we onze auto pas vrijdag ophalen. Om Mark te bedanken voor al zijn hulp hebben we hem donderdag lekker mee uit eten genomen bij een Thais restaurantje in Ponsonby. Onderweg hierheen werden we op straat aangesproken door een vrouw van een tv-station. Ze waren een vrijdagavond comedy-show aan het opnemen en hadden nog publiek nodig.. Nu hadden we net eerst een belgisch biertje genuttigd en waren we ernstig toe aan eten, dus na het eten zijn we er weer even langs gegaan en konden we alsnog achter in de studie aanschuiven. Heel wat minder strak georganiseerd dan in Nederland, maar wel erg leuk om een keer gezien te hebben! De show heet 7 days (vergelijkbaar met 'Dit was het nieuws') en gaf ons een aardig beeld van het Nieuw-Zeelandse leven en hoe ze over Australiërs denken hier. Hierna weer bekaf in ons bedje gekropen.

Vrijdag was de grote dag en mochten we onze auto ophalen! Mark reed ons erheen en na dan eindelijk het laatste bedrag voldaan te hebben mochten we ermee wegrijden. Na een kopje koffie bij de starbucks hebben we ons de hele dag in een gigantische shopping-mall vermaakt om alle benodigdheden voor het slapen/leven in onze auto mogelijk te maken, incl alle middelen die nodig zouden zijn bij pech onderweg. Na lid te zijn geworden van de Nieuw-Zeelandse wegenwacht bleek dat alleen verzekeren die dag niet ging lukken. Verder een behoorlijk geslaagde dag gehad! `s Avonds nog geprobeerd om een film, die we een avond eerder waren begonnen, af te kijken, maar alweer vielen we voor het eind in slaap..

Zaterdag eerst maar eens een autoverzekering geregeld en de laatste benodigdheden voor de auto en toen lekker de tourist uitgehangen en een flinke wandeltocht door Auckland gemaakt. `s Avonds sushi gegeten en eindelijk onze film afgekeken :-)

Vandaag zijn we de hele dag druk geweest met onze auto inrichten; gordijnen naaien, spullen wassen, matras erin passen en voor alle overige spullen een plekje zoeken. Na ons eigen bereide pasta toch nog maar een andere toeristische attractie bekeken: One tree hill (liedje van U2, voor de kenners), waarvandaan je ook een mooi uitzicht over de stad hebt!

Auckland bevalt ons goed, het weer wisselt hier echter nogal. Zodra de zon schijnt is het lekker warm en moet je uitkijken dat je niet verbrandt en als het bewolkt is, is het meteen aardig fris..Ook `s nachts koelt het hier flink af, dus hopelijk houdt ons eendenveren-dekbed ons lekker warm in onze auto! De mensen zijn echt ontzettend aardig allemaal dus onze eerste indruk van Nieuw Zeeland is ontzettend goed! We zijn wel benieuwd naar de rest van het land, want het leven in zo`n grote stad is uiteindelijk toch niet helemaal wat we zoeken.

Morgen gaan we met onze bolide op pad en hebben we een strak schema waarin we allerlei sollicitatiegesprekken afgaan. Hopelijk vinden we dus binnenkort een baan! Onze roadtrip zal ons zelfs bijna helemaal naar het meest zuidelijke puntje brengen op het zuidereiland: Gore.

In ons nieuwe verhaal dus hopelijk goed nieuws ;-)!

Groetjes Eric en Belinda

Eline

Super leuk en goed bericht! Fijn! Xx :)

Nyn

Lieve Belin en Eric,

Wat een mooi verhaal! Jullie hebben echt al heel veel gedaan! Veel succes met de sollicitatiegesprekken en veel plezier met de roadtrip. Gaat vast helemaal goed komen in die mooie Toyota van jullie! Ziet er zo knus uit:)!

Liefs

Ronald

Wat een mooi verhaal jongens en nu dan op pad. Mooie auto hoor en lekker ruim. Houdt'm heel, dan kunnne wij er ook ooit eens gebruik van maken hopelijk. tot gauw weer en veilige reis morgen.

Maarten en Marijke

Wat een geweldig avontuur.. Heel veel succes met de reis en sollicitaties! Respect! :)

Carla en Karel

Eric en Belinda wat een prachtig verhaal en geweldig leuk om jullie Nieuw Zeelands avontuur zo te volge. Blijven schrijven. Veel succes bij het zoeken naar een geschikte baan.

Robin

Leuk om te lezen. Was zelf in 2007 10 dagen in Auckland voor het waterpolo. Prachtige stad idd en mooi groen erom heen. Heel veel plezier verder. Let goed op elkaar!

Elvira

Whow, jullie zitten gewoon aan de andere kant van de wereld! Leuk om te lezen hoor! De eerste belangrijke stappen zijn gewoon gezet. Heel veel succes met de sollicitaties, ben benieuwd naar het volgende bericht!

Kus

Dorine

hoi hoi! Wat een efficiëntie! Klinkt naar een heerlijk en spannend avontuur. Heel veel succes komende week met solliciteren! We duimen voor jullie! x

Leonie

Leuk! Succes met alle komende sollicitatie gesprekken. Zet hem op! ;)

Kevin, Sarah & Jasmijn

Zo jullie zijn al druk in de weer geweest deze week! Met plezier hebben we jullie verhaal gelezen. Succes met jullie gesprekken! Liefs, K&S&J

Bart Wiesje An-mei Chunli

heii Eric en Belinda.
wat fijn dat jullie fijn goed zijn aangekomen!
We wensen jullie heel veel geluk,en succes met jullie banen! -xxx-

dieneke

Ahhh, heerlijk NZ. Jullie verhalen klinken heerlijk bekend, wij hadden uiteindelijk ook een hele mooie auto met gordijntjes erin. Geniet van de komende dagen!

Marieke en Hans

Afgelopen 2 weken "in gedachten" met jullie meegereisd. Nu pas de tijd genomen om op de site jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken. Jullie zitten écht aan de andere kant van de wereld en hebben al de nodige belangrijke stappen gezet. Héél veel plezier en succes en we blijven jullie graag volgen!

Lieve groeten van ons.

Gerard Otten

Hoi wereldverkenners,

Zo moet het bij jullie qua weer beter zijn dan hier. De eerste nachtvorst heeft zich hier al gemeld en bij jullie is het lente. Zal zeker aantrekkelijker zijn. Bevalt jullie bed? Kan de foto's nog niet vinden, maar ik zoek zo nog wel even verder. Geniet ervan - good luck.